מה זה IRBBB?

INCOMPLETE RIGHT BUNDLE BRANCH BLOCK (IRBBB)

חסימה חלקית  בענף ההולכה הימני (IRBBB), מייצג חריגה במערכת ההולכה החשמלית התוך-חדרית של הלב האנושי, ממצא זה מופיע בשכיחות של 3% עד 7% באוכלוסייה הכללית, בשכיחות גבוהה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, ועד 80% מהילדים ומהספורטאים. 

תבנית זו יכולה לבטא מצבים שונים של דפוסים שפירים ופתולוגיים כאחד. בדרך כלל, IRBBB אינו זקוק להערכה נוספת; עם זאת, אם נמצאו חריגות בבדיקה הקלינית, יש לשלול מחלות לב.

על פי המלצות איגוד הלב האמריקני / American College of Cardiology Foundation / Heart Rhythm Foundation (AHA/ACCF/HRS) לסטנדרטיזציה ופרשנות של ה-ECG,  תבנית חסימה חלקית של הסיב הימני (IRBBB) מוגדר על ידי:

  1. משך QRS בין 110 ל-120 אלפיות השנייה במבוגרים. ( בתינוקות פחות מ-90 מ"ש)
  2. תבנית rsr, rsR, או rSR בהובלה V1 או V2. הסטת R או r היא בדרך כלל רחבה יותר מגל R הראשוני. במיעוט מהמטופלים, ניתן לראות תבנית גל R רחבה ולעתים קרובות מחורצת ב-Leads V1 ו/או V2.
  3. גל S בעל משך ארוך יותר מגל R או גדול מ-40 אלפיות השנייה ב-Leads I ו-V6 במבוגרים.
  4. זמן שיא R רגיל בהובלה V5 ו-V6 אך יותר מ-50 אלפיות השנייה בהובלה V1.

תבנית ה-RSR ורוחב QRS מתחת ל-100 אלפיות השנייה מגדירים את תבנית ה- Crista supraventricularis) CSV) הוא מבנה בחדר ימין, אחד המבנים האחרונים שעברו דה-פולריזציה על ידי רשת Purkinje. דפוס CSV עשוי לנבוע מסטיית קודקוד אחורי, עיכוב באזור התת-ריאה או הפעלה מאוחרת של CSV .IRBBB יכול להופיע בגלל מיקום גבוה יותר של אלקטרודות V1 ו-V2 ו-pectus excavatum, שבהם גל P שלילי, או בספורטאים, הנחשבים לדפוס שפיר, אלא אם כן היסטוריה משפחתית, סימפטומים או היפרטרופיה של חדר שמאל. יש צורך להבדיל בין IRBBB מתבניות פתולוגיות כגון דפוס Brugada  , הגדלה של חדר ימין, קרדיומיופתיה של חדר ימין אריתמוגני, ARVC , תסמונת  פרה-אקסיטציה חדרית ( EARLY REPOLARIZATION )  תסמונת וולף-פרקינסון-וויט  ( WPW ) והיפרקלמיה. הבודקים צריכים להיות ערניים במיוחד לפיצול של צליל הלב השני מכיוון ש-RBBB הוא ממצא שכיח בפגם במחיצה פרוזדורית של אוסטיום סקונדום. לכן, הרופאים צריכים להכיר את ממצא ה-ECG הזה, שאינו תמיד מצב שפיר.

קצת טיפים להבדיל בין שפיר למסוכן:

הבודקים צריכים להיות ערניים במיוחד לכל סימפטום, במיוחד פיצול של צליל הלב השני, מכיוון ש-RBBB מלווה בדרך כלל פגם במחיצה פרוזדורית כגון Ostium secundum .

ה-ECG בפגם במחיצת פרוזדורים מראה מורפולוגיה של rSr' או rsR' המשקפת עומס יתר של חדר ימין ולא עיכוב הולכה בענף הצרור הימני. לעתים קרובות ה-r' מוגדל ומעורפל, וגל R מציג חריץ בחיבורים  התחתונים. שליש מהחולים סובלים מהגדלה של פרוזדור ימני. יתר לחץ דם ריאתי הבא לידי ביטוי בסטייה בציר הימני

חשוב מאד לשלול תסמונת Brugada ותסמונת WPW, שבהן אלקטרוקרדיוגרפיה ואקו לב לבדן אינן מספיקות; ואפשרויות אבחון וניהול אחרות, כמו גם כמה אמצעי זהירות יש לנקוט.

לסיכום, IRBBB הוא ממצא אק"ג נפוץ בכל הגילאים, שכיח יותר אצל ילדים, גברים וספורטאים. עם היסטוריה אישית ומשפחתית שלילית ובדיקה גופנית רגילה, IRBBB אינו זקוק להערכה נוספת מכיוון שהוא אינו קשור לתוצאה מזיקה כלשהי. עם זאת, אם נמצאו חריגות בבדיקה הקלינית, יש לשלול מחלות לב.

Contact Us

Свяжитесь с нами

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​