פלפיטציות (דפיקות לב)

פלפיטציות (דפיקות לב) כמה חשוב לשאול את השאלות הנכונות

פלפיטציות (דפיקות לב) הן סימפטום שכיח שיש לטפל בו בקפידה בכל מטופל.

הן מוגדרות בדרך כלל כתפיסה סובייקטיבית של דופק מהיר יותר, חזק יותר ו/או לא סדיר.

מצב חריג זה קשור בדרך כלל לחרדה ולתחושה שמשהו רציני מתרחש בלב המטופל.

מכיוון שישנן סיבות רבות שיכולות לגרום לדפיקות לב, יש להתייחס לתסמין זה ברצינות ולחקור ביסודיות לפני שמגיעים למסקנה

מטופלים רבים עשויים לסבול מפעימות מוקדמות, אך לאחרים עלולה להיות טכיקרדיה ממושכת או שאינה ממושכת.

מטופלים אלו יצטרכו לפנות בהקדם לבירור רפואי בכדי למנוע סיבוך משמעותי.

כמו בכל מצב קליני אחר, היסטוריה מדוקדקת מועילה לאבחון.

יש לנתח את התסמינים על בסיס אינדיווידואלי בכל מטופל, מכיוון שתיאור התסמינים הוא בדרך כלל שונה ואינו חד משמעי.

מאפיינים כלליים של המטופל יכולים להצביע על מקור הפלפיטציות.

גיל, הופעת דפיקות הלב ומין המטופל יכולים להיות רמזים להגדרת הפרעות הקצב האפשריות המייצרות את הסימפטום

נטילת היסטוריה של מחלת לב חשובה מכיוון שנוכחות של מחלת לב מבנית קשורה לסיכון גבוה יותר למוות לבבי פתאומי.

היסטוריה משפחתית של מוות לבבי פתאומי או התעלפות יכולה לעזור באיבחון של סינדרום QT ארוך או קצר, תסמונת ברוגדה והפרעות חשמליות שונות כמו, כמו גם מחלות מולדות אחרות בשריר הלב (קרדיומיופתיה) שיכולות להתבטא בדפוס משפחתי.

יש לחקור בקפידה את פרק הדפיקות עצמו.

התשובות לעשר שאלות חשובות על מנת להבין טוב יותר את הפרעת הקצב ואת המנגנון הבסיסי שלה.

נתונים אלו יכולים להצביע על הסבר למקור התסמינים.

ישנה חשיבות רבה לנושאים שונים בהבנה של הפלפיטציות.

בין אם האפיזודות החלו בילדות, נוכחות של התכווצויות חדרים מוקדמות, או דפוס המעיד על מצבים נלווים הם מרכיבים שצריך לחפש.

נהוג לומר כי אירועי דופק מוגבר הופכים תכופים יותר עם חלוף הזמן, אך אין ראיות ברורות התומכות באמונה זו.

דפוס ההתחלה והסיום של הפרעת הקצב הוא רמז חשוב להבחין בין הפרעת קצב חוזרת לבין הפרעת קצב אוטומטיות חריגה.

משך זמן בו נמשכות הפלפיטציות עשוי להעיד על טכיקרדיה מתמשכת, פעימות מוקדמות מבודדות, שיגרמו לרגישות להווצרות פגיעה במבנה הלב  או אי יציבות המודאנימית.

טכיקרדיה מתמשכת: פעימות לב מהירות (יותר מ-30 שניות) היא בדרך כלל סימפטומטית ומשמעותית (בין אם המקור הוא חדרי או על-חדרי). תסמינים כגון חולשה, סחרחורת או אפילו התעלפות  עשויים להופיע כביטוי של תפוקת לב נמוכה עקב המרווחים הדיאסטוליים הקצרים

פעימה מוקדמת מבודדת: פעימת לב לא תקינה יחידה, לא תגרום להידרדרות מיידית של תפקוד החדר, עם זאת, חלק מהמטופלים עשויים לתאר דפיקות חזה מיידיות או דופק חזק שקדמו להפסקה או קשור להפסקה.

יש לחפש מקור להופעת הפלפיטציות כמו צריכת קפאין,או חומרים ממריצים או אסורים כמו גם פעילות גופנית או אלמנטים הקשורים למתח, משתנים אלקטרופיזיולוגיים הקשורים לתסמונות מולדות של QT ארוך או תרופות אנטי-אריתמיות כטריגרים פוטנציאליים.

כמו כן חשוב לשאול את המטופל אם דפיקות הלב הן מהירות או חזקות, היכן הם מורדות, לדוגמא האם יש דופק איטי בווריד הצוואר העשויה להצביע על טכיקרדיה חוזרת של צומת בין העליה לחדר .

יש לציין כי מאפיין ייחודי של פרפור פרוזדורים הוא תחושה של פעימות לב לא אחידות או לא סדירות. הפרעות קצב אחרות עשויות להיקרא דפיקות לב מהירות אך סדירות.

במצבים מסויימים, נוכחות של סחרחורת או התעלפות מאפשר להניח שהמקור חדרי עם זאת, בדומה לדופק במהלך טכיקרדיה, נוכחות של סחרחורת או סינקופה ומקור חדרים אינם מראים מתאם אבחוני טוב.

ישנם מטופלים עם קצב לב מהיר ויתר לחץ דם משני העלולים לחוות כאבים בחזה כתוצאה מצריכת חמצן מוגברת בשריר הלב ומחסור בלחץ בעורקים הכליליים שני התסמינים הללו עלולים להחמיר אם למטופל יש איסכמיה בשריר הלב או קרדיומיופתיות אחרות.

לסיכום, סביר להניח שאנמנזה ראשונית לא תביא לפתרון אבחוני מלא  ובהמשך יהיה צורך בבדיקות נוספות כמו אק"ג, אק לב,הולטר ארגומטריה וכדומה, אך היא עשויה להצביע על מקור הטכיקרדיה, לאפשר הבנה טובה יותר של מנגנוני הפרעות הקצב ולעזור להגדיר טוב יותר את הגישה האבחנתית והטיפולית הסופית שתשפר את בטיחות המטופל. ולהוביל לטיפול יעיל ולכן חשוב להתמקד בשאלות האלו:

1. באילו פרקי זמן דפיקות לב אלו מתרחשות? באיזו תדירות הן מופיעות?
  2. איך מתחילות הפלפיטציות ? איך הן מפסיקות?
  3. כמה זמן הם הן נמשכות?
  4. האם יש "לוח זמנים" או טריגר להפרעת הקצב?
  5. האם הן מהירות, ואם כן כמה מהירות? האם הן חזקות?
  6. האם הדפיקות מופיעות בתבנית קבועה או שהן לא סדירות?
  7. היכן חש המטופל את דפיקות הלב?
  8. האם הדפיקות מעוררות סחרחורת או אובדן הכרה?
  9. האם הן גורמות לתסמינים אחרים כמו כאבים בחזה או קוצר נשימה
  10. האם הדפיקות מייצרות אי יציבות המודינמית?
  11. האם הן קשורות לפעילות גופנית?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​